Paskola automobiliui, elektromobiliai, automobilių trūkumas ir kitos peripetijos
Šiuo metu pavadinti automobilių rinką nuobodžia būtų išties netinkamas laikas. Joje dedasi tiek daug peripetijų, jog sunku net spėti paskui naujienų antraštes. Todėl šiandien pabandysime pažvelgti į automobilių įsigijimo galimybes, būdus sutaupyti, ką pirkti ir kodėl paskola automobiliui šiandien yra geriau nei sutaupyti pinigai rytoj.
Automobilių pakaks visiems…. o gal ir ne
Paskutiniai pusantrų metų nebuvo lengvi. Pandemija, karantinas, darbas iš namų ir kiti pokyčiai smarkiai supurtė visų gyvenimus. Daug kas kalbėjo, jog tai krizė. Tačiau pažvelgus į ekonominius rodiklius taip neatrodo. Visgi, šalimais subrendo viena krizė, kuri nebuvo susijusi tiesiogiai su pandemijos padariniais. Pasaulinis mikroschemų trūkumas – štai tikroji krizė. Ir kas prasidėjo tiesiog kaip negalėjimas prieš praeitus Naujuosius įsigyti naujo televizoriaus, Xbox ar Playstation, dabar peraugo į masinį automobilių gamybos sustojimą.
Mikroschemų trūkumas reiškia, kad automobilių tiekėjai, tokie kaip „Jaguar Land Rover“, „Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance“, „Stellanis“ ir „Volkswagen Group“, buvo paveikti tiekimo trūkumo, dėl kurio buvo laikinai sustabdytos kai kurios gamyklos.
Ką tai reiškia mums? Visiems automobiliams reikalingos mikroschemos. Be jų, naujų automobilių pardavimas lėtėja, mažėja naujų automobilių pasiūla ir auga laukiančiųjų sąrašas. Neatsitiktinai šiuo metu populiarėja naudotų automobilių pardavimas.
Laiva rinkos ekonomika susideda iš dviejų svarstyklių pusių, kur pasiūla su paklausa koreliuoja su kainomis. Jei paklausa didesnė nei pasiūla – kyla kainos. Būtent šiuo metu jau pusantrų metų trunkanti mikroschemų krizė, be kurių negalima šiuolaikinių automobilių gamyba, lemia mažesnę pasiūlą, didesnę paklausą bei kylančias kainas.
Lietuvoje importuojami naudoti automobiliai iš turtingesnių Vakarų šalių, kur paprastai 5-10 metų automobilis keičiamas į naują automobilį. Negaudami naujų automobilių, prancūzai, belgai ar vokiečiai naudoja toliau savus, naudotų automobilių importas į Lietuvą sulėtėja ir taip galutinis pirkėjas čia Lietuvoje mato padidėjusias kainas ir mažą pasirinkimą. Automobilių pardavėjai teigia, jog dabar automobiliai šluojami net nežiūrint į ridą ar amžių – važiuoja, reiškias geras.
Išvada – automobilių greičiausiai nepritrūks, nes tiesiog jie lėčiau keičiami, neskubama pirkti naujo ar atsikratyti senuoju, jei nėra tam poreikio. Tačiau užsitęsusi mikroschemų krizė tikrai sukels nepatogumų, kurie bus juntami greičiausiai dar kelis metus.
Geriau automobilis garaže nei pinigai kojinėje
Esant tokiai situacijai ir planuojant pirkti automobilį, kyla klausimas ką daryti – laukti geresnių laikų ar pirkti imant paskolą automobiliui, kol situacija visai nepasidarė katastrofiška ir dar yra ką pirkti.
Preliminari metinė infliacija 2021 metais Lietuvoje yra daugiau nei 5 %. Pridedam situaciją, jog dėl mikroschemų trūkumo automobilių trūksta ir kainos kyla. Rezultatas – tikimybė, jog kainos kris artimiausius metus yra maža. Grubiai kalbant, tai ką su turimais pinigais galima įsigyti šiandien, bus neįkandama po pusmečio.
Turint visa tai omenyje, paskola automobiliui arba lizingas skamba kaip visai gera idėja. Paskola suteikia galimybę įsigyti daiktą dabar, jį naudoti ir gauti jo teikiamus privalumus, vietoj to, kad taupyti, stebėti kylančias kainas ir infliaciją bei neturėti galimybės naudotis daikto teikiamais privalumais. Kalbant apie automobilius, šiandien situacija kaip niekad aktuali ir verčianti susimąstyti.
Visgi, paskola automobiliui yra įsipareigojimas, todėl svarbu apsvarstyti viską iki galo. Bet pirmiausia – paskola ar lizingas?
Tiek lizingas, tiek paskola automobiliui yra galimybė įsigyti automobilį, kai šiek tiek trūksta pinigų iki pilnos laimės t.y. visų keturių ratų ir vairo. Tad glaustai palyginkime kuo skiriasi lizingas ir paskola automobiliui.
Lizingas
- Paprastai finansuojama didesnė suma;
- Lizingo laikotarpis trumpesnis;
- Automobilis įkeičiamas lizingo įmonei (savininkas tampa lizingo įmonė);
- Reikalingas nustatytas pradinis įnašas ( įprastai apie ~10 %);
- Automobilis privalo būti draudžiamas Kasko draudimu;
- Nebūtinai finansuojama visa automobilio vertė.
Paskola
- Paprastai finansuojama mažesnė suma;
- Paskolos laikotarpis paprastai gali būti ilgesnis;
- Automobilis nėra įkeičiamas, pirkėjas tampa savininku;
- Nereikalingas pradinis įnašas;
- Neprivalomas Kasko draudimas;
- Paskolos suma nepririšta prie automobilio vertės (t.y. galima gauti didesnę paskolą nei automobilio vertė).
Tiek lizingas, tiek paskola automobiliui turi savo privalumų ir trūkumų ir pasirinkimas atsiremia į tai kokį automobilį planuojate įsigyti, kokia jo vertė, kiek pinigų jau turite ir pan. Dažnai perkant naują automobilį pasirenkamas lizingas, tuo tarpu ekonominės klasės naują ar naudotą automobilį dažniau paprasčiau įsigyti su paskola.
Kaip ir kiekvienu atveju, kuomet kalba pasisuka apie finansus, svarbiausia tinkamai pasirinkti su kuo bendradarbiauti. Renkantis kreditų įmonę svarbu palyginti paskolas ir išsirinkti paskolos teikėją, kuris siūlo palankias sąlygas, gerą palūkanų normą bei atsiskaitymo sąlygas.
Kompensacija elektromobiliui kaip galimybė sutaupyti
Renkantis automobilį šiomis dienomis verta atkreipti dėmesį į elektromobilius. Tai ateities automobiliai, kurie kas met vis dažniau bus sutinkami mūsų gatvėse. Pagal skirtingų šalių deklaracijas, 2025-2030 metai bus tie metai, kai keliuose bus daugiau elektromobilių nei iškastiniu kuru varomu automobilių. Taip siekiama pažaboti klimato pokyčius ir skatinti atsinaujinančios energijos rinkos plėtrą. Norint pasiekti tokį užsibrėžtą tikslą šalys vykdo įvairias skatinimo programas. O tai yra puiki galimybė sutaupyti.
Lietuvoje šiuo metu siūloma subsidija elektromobilio įsigijimui. LR aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) nuo 2021.05.17 iki 2021.12.31 priima paraiškas kompensacinei išmokai gauti įsigijus elektromobilį. Paraiškų priėmimas gali būti sustabdytas, jei bus panaudotas visas skirtas biudžetas, kuris šiais metais sudaro 5 mln. eurų.
Kompensacinės išmokos dydis vienam žmogui už naudotą elektromobilį yra 2500 eur, o už įsigytą naują elektromobilį 5000 eur.
Reikia paminėti ir dar vieną kompensacijos formą – galima gauti 1000 eur pridavus savo seną taršų automobilį utilizavimui. Žinoma, turint omenyje, jog elektromobiliai kol kas šiek tiek brangesni už savo taršius brolius, tai nėra įspūdingos sumos, bet kaip sako liaudies išmintis, nuolaidai „į dantis nežiūrima“.
Tai jau antri metai, kai ribotą laiką siūloma kompensacija už elektromobilio įsigijimą(pasiūlymas galioja tik kelis mėnesius). Tad kai planuosite atnaujinti šeimos automobilių parką, verta pažvelgti ar teikiama kompensacija tuo metu.
Apibendrinant
Žvelgiant į šių dienų realijas bei ateities tendencijas tenka prisiminti posakį „Neatidėk rytojui, ką gali padaryti šiandien“. Automobilio įsigijimas nėra ypatingai sudėtinga užduotis, dar prie vieno automobilio nesipeša keli pirkėjai, tačiau tokios prognozės nė kiek nenustebintų rinkos dalyvių. Tad jei planuojate įsigyti automobilį, greičiausiai nereikėtų laukti naujos dienos ir geresnių sąlygų. Jei trūksta lėšų automobilio įsigijimui, visada galima kreiptis paskolos automobiliui.